Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Adres: Wildhoutstraat 1/1
3600 Genk
KBO-nr.: 0804.508.201
Mailadres: info@kalinbouw.be
GSM-nr.: 0486 09 96 00
Artikel 1. Toepassingsgebied
1.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst tussen consumenten en dhr. Ali Kalin (handelsbenaming Kalinbouw) met zetel te 3600 Genk, Wildhoutstraat 1/1, ingeschreven in het Rechtspersonenregister (België) onder het ondernemingsnummer 0804.508.201, hierna DIENSTVERLENER.
1.2. Een consument is (art. I.1, 2° Wetboek Economisch Recht): Iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
1.3. De opdracht of de bestelling van de klant geldt als acceptatie van deze algemene voorwaarden van de DIENSTVERLENER. De aanvaarding van de offerte brengt een overeenkomst tot stand.
Artikel 2. Offertes
2.1. Elke offerte blijft slechts 30 kalenderdagen geldig vanaf de datum dewelke op de offerte is vermeld. Na deze periode kan de klant geen aanspraak meer maken op de vermeldingen van eender welke aard dan ook, dewelke in de offerte vermeld werden.
2.2. Prijzen worden opgegeven in Euro en zijn steeds exclusief BTW. Elke verhoging van het BTW-tarief of van een andere belasting van welke aard ook tussen het moment van de bestelling en de uitvoering zal ten laste van de klant vallen.
Artikel 3. Annulering overeenkomst
3.1. De klant heeft na aanvaarding van de offerte, doch vóór de aanvang van de werken, de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden mits betaling van 10% van de overeengekomen prijs ten titel van schadevergoeding voor contractbreuk.
In het geval de klant de overeenkomst vóór de aanvang van de werken wenst te ontbinden, geeft dit de DIENSTVERLENER het recht om de betaling van eventueel aangekochte materialen en de betaling van de doorgevoerde bestellingen volledig te eisen bovenop de schadevergoeding van 10%.
3.2. Na de aanvang van de werken kan de klant de overeenkomst ontbinden waarbij de klant gehouden is tot betaling aan DIENSTVERLENER de gepresteerde werken met daarnaast een vergoeding van 30% van de overeengekomen prijs met een minimum van 1.500,00 EUR ten titel van forfaitaire schadevergoeding, onverminderd het recht van de DIENSTVERLENER om de uitvoering of de ontbinding van de overeenkomst lastens de klant te vorderen.
3.3. Indien DIENSTVERLENER bewijst dat hij bijkomende schade heeft geleden door de ontbinding van de overeenkomst, kan zij bijkomende schadevergoeding vorderen mits bewijs van deze bijkomende schade.
Artikel 4. Meerwerken
4.1. Meerwerken worden pas uitgevoerd na schriftelijke of elektronische bevestiging van de opdracht door de klant en als de prijs overeengekomen is.
4.2. Deze werken worden bijkomend gefactureerd volgens de principes van art. 5.2. en navolgend.
4.3. Elke wijziging, toevoeging of weglating met betrekking tot de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst, moet het voorwerp uitmaken van een aanhangsel bij de bestelbon/offerte/overeenkomst.
4.4. Bij ontstentenis daarvan, zal er steeds en onherroepelijk van worden uitgegaan dat deze werken conform de verbale instructies van de klant werden uitgevoerd.
4.5. Elke gebeurlijke schriftelijke bevestiging of melding van de DIENSTVERLENER inzake een wijziging, toevoeging of weglating van de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst, zal in hoofde van de klant onweerlegbaar, aanvaard en onherroepelijk zijn bij gebrek aan diens schriftelijke opmerkingen binnen de 24 uren vanaf de verzending van de melding of de bevestiging door de DIENSTVERLENER aan de klant.
Artikel 5. Betaling
5.1. De DIENSTVERLENER werkt met voorschotten dewelke telkens worden gefactureerd. De DIENSTVERLENER factureert op de volgende elkaar opvolgende wijze:
a) een voorschot van 50% van de totale prijs vóór de aanvang van de werken;
b) een bijkomende factuur ten bedrage van 30% van de totale prijs na het afronden van de graafwerken;
c) een slotfactuur ten bedrage van 20% van de totale prijs na het afronden van de werken.
5.2.De facturen zijn betaalbaar binnen de 15 dagen na factuurdatum aan de maatschappelijke zetel of via overschrijving binnen de voormelde termijn.
5.3. Bij gebreke aan betaling binnen de overeengekomen termijn van 15 dagen van de factuur wordt de klant aangetekend in gebreke gesteld om de betaling binnen 14 dagen uit te voeren.
5.4. Indien na de aangetekende ingebrekestelling de klant verder in gebreke blijft om de betaling uit te voeren, is de DIENSTVERLENER gerechtigd om de volgende schadevergoedingen aan te rekenen:
a) € 200 als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan € 1500 is;
b) € 300 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen € 1500,01 en € 5000 als het verschuldigde saldo tussen € 1500,01 en € 5000 is;
c) € 650 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven € 5000 met een maximum van € 10.000 als het verschuldigde saldo hoger dan € 5000 is.
5.3. Elke vertraging in de betaling kan aanleiding geven om de nog uit te voeren leveringen en de werken op te schorten en het aanvaarden van nieuwe bestellingen te weigeren.
Artikel 6. Termijn
6.1. De termijn van uitvoering van de werken is slechts op indicatieve wijze aangeduid en eventuele laattijdigheid in de uitvoering van de werken laat de klant niet toe om de overeenkomst te ontbinden.
6.2. Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden de uitvoeringstermijnen van DIENSTVERLENER in werkdagen vastgelegd. Als werkdagen worden niet beschouwd: zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantiedagen, inhaalrustdagen en dagen waarop de weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk onmogelijk maken of zouden maken (zie voor deze laatste art. 7).
6.3. De eventuele laattijdigheid van de werken laat de klant evenmin toe een schadevergoeding te vorderen, evenmin om zijn betalingsverplichtingen op te schorten.
6.4. De klant is verantwoordelijk dat de werken op tijd kunnen worden aangevat. De laattijdigheid van de werken door toedoen van de klant kan niet ten laste van de DIENSTVERLENER worden gelegd.
Artikel 7. Overmacht
7.1. Er is sprake van overmacht in geval van ontoerekenbare onmogelijkheid voor de DIENSTVERLENER om zijn verbintenis na te komen.
7.2. Overmacht geeft de DIENSTVERLENER de mogelijkheid om de werken tijdelijk op te schorten.
7.3. De tijdelijke opschorting van de werken door overmacht brengt de verlenging van de oorspronkelijk voorziene uitvoeringstermijn met zich mee. Deze periode van verlenging is gelijk aan de opschortingstermijn vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten.
7.4. De DIENSTVERLENER brengt de klant op de hoogte van een geval van overmacht, binnen een termijn van 10 dagen vanaf kennisname van de situatie van overmacht.
Artikel 8. Klachten - opmerkingen
8.1. Na het einde van de werken kan de DIENSTVERLENER niet aansprakelijk worden gesteld voor de zichtbare gebreken.
8.2. Nadat de werken zijn afgerond overlopen partijen de uitgevoerde werken. Hierbij krijgt de klant de mogelijkheid om zijn opmerkingen te formuleren over de werken, in het bijzonder voor de zichtbare gebreken.
8.3. Voor de lichte verborgen gebreken heeft de klant na ontdekking van deze lichte verborgen gebreken 10 dagen de tijd om deze gebreken ter kennis van de DIENSTVERLENER te brengen. Na deze termijn wordt geacht dat de klant deze werken heeft aanvaard.
8.4. De kennisgeving van deze gebreken aan de DIENSTVERLENER moet gedetailleerd en schriftelijk worden overgemaakt via een aangetekend schrijven. Bij gebreke aan een kennisgeving binnen een redelijke termijn kan de DIENSTVERLENER weigeren om deze gebreken te verhelpen.
8.5. De DIENSTVERLENER maakt, bij naleving van art. 8.3 door de klant, de nodige afspraken met de klant om de opmerkingen/gebreken tegensprekelijk vast te stellen.
8.6. In het geval er gebreken zijn in de uitvoering van de werken waar de DIENSTVERLENER verantwoordelijk voor is, verhelpt de DIENSTVERLENER deze gebreken binnen een termijn van 2 maanden zonder dat deze termijn bindend kan zijn in hoofde van de DIENSTVERLENER.
Artikel 9. Faillissement
DE DIENSTVERLENER behoudt zich het recht om de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen en zijn verbintenis op te schorten, mits de klant op voorhand wordt verwittigd, in geval van faillissement en kennelijk onvermogen van de klant.
Artikel 10. Toepasselijk recht en de bevoegde rechtbank
10.1. Het Belgische recht is steeds van toepassing.
10.2. In geval van geschillen zijn enkel de rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement Limburg (België) bevoegd.